E-learning signalering illegale prostitutie/mensenhandel

DFC-banner-v4donderdag 25 oktober 2018 15:33

Hotels en vakantieparken zijn aantrekkelijke plekken voor mensenhandelaren en loverboys om slachtoffers van mensenhandel uit te buiten, waaronder minderjarigen. Een proactieve houding om illegale prostitutie en mensenhandel buiten de deur te houden is belangrijk. Defence for Children - ECPAT lanceert daarom vandaag op de Europese Dag tegen Mensenhandel drie e-learnings voor personeel van hotels en vakantieparken. 

Voor receptionisten, schoonmakers en medewerkers van de technische dienst zijn aparte e-learnings gemaakt. Zo leren ze signalen van mensenhandel herkennen. De nieuwe e-learnings is te vinden op de website van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). 

Wat is illegale prostitutie?

Volgens de Nederlandse wetgeving mag iemand die verblijft in een hotel of vakantiepark een prostituee langs laten komen. De prostituee (of pooier) mag echter niet zelf een hotelkamer of vakantiehuisje huren en daar zijn of haar klanten ontvangen. Het betreft mensenhandel als de prostituee gedwongen wordt om het werk te doen. In kranten en op websites worden klanten gelokt om vervolgens naar een afgehuurde hotelkamer, vakantiehuisje of caravan te komen. Op deze manier faciliteren hotels en vakantieparken illegale prostitutie en dat is bij wet verboden. 

Seksuele uitbuiting van minderjarigen

Het probleem wordt nog schrijnender als het gaat om minderjarigen. Dan gaat het volgens de Nederlandse wetgeving altijd om mensenhandel, ook al zou de minderjarige het zelf willen. Naast de gevolgen voor het kind, zijn de gevolgen voor een hotel of vakantiepark ook enorm, als de organisatie in verband worden gebracht met seksuele uitbuiting van minderjarigen. Het bedrijf kan te maken krijgen met annuleringen, problemen met de vergunning en negatieve online reviews die het hotel of vakantiepark blijven achtervolgen. 

Signalen kennen om ze te herkennen

De medewerkers van TopParken zijn face to face getraind en enkele hebben de e-learnings getest. Gerlinda Verspaget, manager bij TopParken is er van overtuigd dat trainen werkt: “TopParken heeft veiligheid hoog in het vaandel staan, ook als het gaat om bescherming van slachtoffers van mensenhandel. Na de training van Defence for Children – ECPAT is ons personeel alert en weten ze wat ze moeten doen.” Medewerkers kunnen meldingen doen bij de politie of bij WATCH Nederland. Zij kunnen meldingen verder onderzoeken. 

Snel en leuk leren

Met de nieuwe e-learnings van Defence for Children - ECPAT kan personeel op een snelle en leuke manier getraind worden. De e-learnings duren tien tot vijftien minuten. Ze beginnen met enkele vragen en opdrachten over mensenhandel. Vervolgens zien de deelnemers een stukje film met allerlei signalen van mensenhandel die zij kunnen oppikken in hun dagelijks werk. Deelnemers kunnen klikken als zij een signaal denken te zien. Zij krijgen hulp van fictieve collega’s die hen advies geven. Daarnaast bieden de e-learnings handvatten waarmee de deelnemers gericht kunnen handelen als ze signalen ontdekken. 

Waterbedeffect

Sommige hotels zijn al erg ver met de bestrijding van mensenhandel. Het gevaar van een zeker ‘waterbedeffect’ kan echter optreden, van de hotelsector richting de vakantieparkensector maar ook binnen de hotelsector. Belangrijk is daarom dat de héle hotel- en vakantieparkensector een proactieve houding heeft.

Meer informatie: https://www.defenceforchildren.nl/

« Terug