Groen is Poen

Industrie-Groen-is-poenwoensdag 12 september 2018 09:47

Op 6 september bracht ABN AMRO het onderzoeksrapport 'Groen is poen' uit. Daarin is gekeken naar het nut, de noodzaak en de mogelijkheden om een hotel te verduurzamen. U kunt het rapport hier downloaden.

Het is om meerdere redenen verstandig voor hotels om verduurzaming hoog op de agenda te zetten. Investeringen daarin verdienen zich niet alleen gemakkelijk terug, hotelgasten houden ook steeds bewuster rekening met duurzaamheidsaspecten bij de keuze van een hotel. Boekingssites versterken dat door steeds vaker expliciet te vermelden hoe duurzaam een hotel is. Ook in de slag om de zakelijke hotelgast wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Ruim een derde van de werkgevers staat het personeel alleen toe te overnachten in hotels met een duurzaamheidslabel.

Ook hotelgast wil duurzaamheid

Er zijn voor hotels meer redenen om te verduurzamen. De belangrijkste: de consument (ook de zakelijke) wil het. Zo verblijven zakelijke reizigers steeds vaker in groene hotels. De belangrijkste reden: meer dan 33 procent van alle Nederlandse bedrijven sluit hotels zonder duurzaamheidslabel uit van overnachtingen door medewerkers, een percentage dat ieder jaar toeneemt. Toeristen vragen eveneens steeds vaker naar duurzame reis- en verblijfsmogelijkheden. Liefst 58 procent van de leden van de ANVR (de branchevereniging van de reissector) zag de vraag naar eco-vakanties stijgen, zo blijkt uit het halfjaarlijkse onderzoek Trust in Travel. Dit beeld wordt bevestigd door onderzoek van Booking.com. Uit diens Sustainable Travel Report van dit jaar blijkt dat 87 procent van de ondervraagde reizigers duurzaamheid belangrijk vindt. Vorig jaar was dit 65 procent. Ook is het percentage reizigers dat daadwerkelijk gebruikmaakt van duurzame reis- en verblijfsmogelijkheden gegroeid: van 34 procent vorig jaar naar 39 procent dit jaar.

De belangrijkste reden voor toeristen om voor een duurzaam verblijf te kiezen is de milieu-impact zo laag mogelijk houden. Tweederde van de reizigers die hun reis duurzaam willen inrichten, is zelfs bereid om minstens 5 procent meer te betalen om de milieuimpact zo laag mogelijk te houden. 

« Terug